نرم افزارهای سازمانی

15 مزیت نرم افزار CRM برای کسب و کارها که قبلا نمی دانستید!

شناخت مشتری و شناسایی نیازهای او برای کسب‌وکارها اهمیت بالایی دارد. مهم‌ترین مزایای نرم افزار CRM در بیزینس‌ها، ایجاد راه‌هایی برای کسب این شناخت از مشتریان‌شان است. ازاین‌روی، سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در دو دهه اخیر به عنوان یکی از موثرترین استراتژی‌های کسب‌وکار شناخته می‌شود. در این سیستم، ابتدا عملکردهای بخش بازاریابی، فروش و خدمات اتوماسیون می‌شوند و داده‌های مشتریان گردآوری و طبقه‌بندی می‌گردند. سپس، مدیران این دپارتمان‌ها به کمک ابزارهای تحلیلی سی‌آرام این داده‌ها را آنالیز می‌کنند.

مزایای CRM برای کسب‌وکارها
آنالیز داده ها توسط CRM تحلیلی

در نهایت برای برنامه‌ریزی، تدوین استراتژی و طراحی کمپین، اطلاعات خروجی این نرم‌افزارها را ملاک قرار می‌دهند. مزایای CRM برای کسب‌وکارها به همین موارد ختم نمی‌شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی مهم‌ترین مزایای سی آر ام برای بیزینس‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب نمایش عناوین

نرم افزار CRM چیست؟

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM یکی از استراتژی‌های کسب‌وکار است. بیزینس‌ها با کمک این استراتژی به دنبال بهینه کردن سود، درآمد و رضایت مشتریان خود هستند. شرکت‌ها برای تحقق سیستم سی آر ام به یک سری نرم‌افزار نیاز دارند. این سیستم در کسب‌وکارها در چهار سطح CRM عملیاتی، CRM تحلیلی، CRM تعاملی و CRM استراتژیک اجرایی می‌شوند. نرم افزارهای CRM بسته به سطح انتخابی توسط مدیران سازمان اهداف خاصی را دنبال می‌کنند. مزایای CRM همچون اهداف این نرم‌افزار برای بیزینس‌ها به سطح انتخابی مدیران وابسته است.

اهداف نرم افزار CRM چیست؟
اهداف نرم افزار های CRM توسط مدیران تصمیم گرفته می شود

اهداف نرم افزار سی آر ام

اهداف نرم افزار CRM به صورت کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • رضایت مشتری
  • کاهش هزینه بازاریابی
  • ایجاد چرخه فروش بهینه
  • افزایش فروش
  • ایجاد قدرت تحلیل و پیش‌بینی

مزایای نرم افزار سی آر ام برای کسب‌وکارها

اشاره شد که نرم افزار CRM به شرکت‌ها در مسائل مربوط به مشتریان بالفعل و شناسایی مشتریان بالقوه کمک می‌کند. این قابلیت در بازار به کسب‌وکارها مزیت رقابتی می‌دهد. مشتریان راضی علاوه‌بر افزایش فروش به روند بازاریابی بیزینس‌ها هم کمک می‌کنند. حفظ و نگه‌داشت مشتری همچنین هزینه‌های مربوط به بازاریابی شرکت را کاهش می‌دهند. در این بخش قصد داریم بیشتر در مورد مزایای سی آر ام برای شرکت‌ها صحبت کنیم.

آیا شما هم برای حفظ و نگه‌داشت مشتریان خود به دنبال نرم افزارهای CRM هستید؟ زینسی به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید. کافی است در بخش سرچ این پلتفرم برنامه مورد نیازتان را جستجو کنید. همچین می‌توانید به بخش «دسته بندی ها» در سایت بروید و نرم‌افزار مورد نیاز سازمان خود را بیابید. افزون‌بر این شما می‌توانید از قابلیت سیستم مقایسه هوشمند زینسی برای یافتن نقاط ضعف و قوت هر نرم‌افزار بهره بگیرید. اگر برای انتخاب نرم‌افزار مناسب کسب‌وکارتان نیاز به اطلاعات تکمیلی دارید به بلاگ زینسی مراجعه کنید. شما در این بخش سایت می‌توانید جدیدترین مقالات حوزه نرم‌افزار و اپلیکیشن را بیابید.

ایجاد یک پایگاه داده متمرکز در دپارتمان فروش

نرم افزار سی آر ام یک پایگاه داده متمرکز برای دپارتمان فروش ایجاد می‌کند. این پایگاه داده، امکان نگه‌داری و دسترسی به اطلاعات مشتریان فعلی و احتمالی کسب‌وکار را فراهم می‌سازد. دسترسی به این داده‌ها برای همه اعضای تیم در هر زمانی امکان‌پذیر است. قابلیت مذکور از هدر رفت زمان و انرژی کارکنان بخش فروش جلوگیری می‌کند.

مدیریت ارتباطات و تعاملات با مشتریان احتمالی

نرم‌افزار CRM پلن‌های برای مدیریت ارتباطات درون و برون سازمانی دارد. از طریق این قابلیت، ارتباطات داخلی دپارتمان–تعاملات اعضای مختلف تیم مانند ارتباط کارشناس فروش با کارشناس فروش دیگر- مدیریت می‌شود. همچنین این ابزار قابلیت مدیریت تعاملات کارمندان بخش فروش با مشتریان را دارد. قابلیت مذکور به کارشناسان فروش کمک می‌کند تا تمام مراحل سفر مشتری را رصد کنند.

این مراحل شامل مواردی چون: تماس تلفنی، ایمیل و سایر تعاملات مشتریان می‌شود. این قابلیت در پلن نرم‌افزار با عنوان گردش کار CRM مشخص شده است. گردش کار CRM به کارشناسان فروش کمک می‌کند تا بسیاری از کارهای روتین را به نرم‌افزار بسپارند. تماس با مشتریان احتمالی در زمان مشخص یا یادآوری ارسال منابع درخواستی مشتریان از جمله مثال‌های این قابلیت نرم‌افزار است.

خوکارسازی روند ورود اطلاعات

یکی دیگر از مزایای نرم افزار سی آر ام، خودکارسازی فرایندهای بخش ورود اطلاعات مشتریان است. با کمک این نرم‌افزار اعضای تیم فروش از ورود دستی اطلاعات مشتریان معاف می‌شوند. اطلاعات مذکور شامل مواردی چون: ایمیل‌ها، تماس‌ها و زمان انجام جلسات و تعامل با مشتریان است.

امکان تنظیم یادآور برای پیگیری مشتریان احتمالی

کارشناسان فروش می‌توانند در نرم افزار CRM ابزار تنظیم یادآور برای ردیابی مشتریان احتمالی را فعال کنند. کارشناس فروش با یادآوری سیستم قادر است در بهترین زمان با مشتریان احتمالی ارتباط بگیرد. این مزیت Conversion Rate یا نرخ تبدیل مشتری را افزایش می‌دهد.

سازماندهی داده‌های مشتریان/کاربران

از دیگر مزایای CRM این است که داده‌های مشتریان/کاربران را سازماندهی می‌کند. کارشناس فروش با استفاده از این قابلیت بدون توجه به مرحله سفر مشتری می‌تواند داده‌های آنها را رصد نماید. تمام این اطلاعات در نرم‌افزار قابل جستجو هستند. موارد زیر مثال‌هایی از قابلیت مذکور است:

  • امکان رصد مشتریان در هنگام بازدید از سایت شرکت
  • امکان رصد نحوه تعامل مشتری/کاربر با محتوای سایت
  • امکان رصد نحوه تعامل مشتری/کاربر با تیم فروش

امکان دسته‌بندی مشتریان

این نرم‌افزار قابلیت دسته‌بندی مشتریان را به دپارتمان‌های مختلف شرکت می‌دهد. دسته‌بندی مشتریان بر اساس مکان، میزان خرید، تعداد خرید در ماه و… انجام می‌گیرد. این قابلیت‌ها همه به هدف‌گذاری تبلیغاتی، طراحی برنامه‌های فروش و… شرکت کمک می‌کند.

ساخت گزارش در CRM
نرم افزار ها CRM به طراحی برنامه‌های فروش کمک می‌کنند

ایجاد گزارش‌های گوناگون برای کمک به مدیران

در نرم‌افزارهای CRM بخشی به ارائه گزارش فعالیت‌های شرکت اختصاص داده شده است. مدیران کسب‌وکار می‌توانند با کمک این گزارش‌ها تصمیمات بهتری برای آینده شرکت بگیرند. این گزارش‌ها شامل موارد زیر است:

انواع گزارشات CRM

این گزارش‌ها شامل موارد زیر است:

  1. گزارش عملکرد فروش
  2. گزارش روند فرصت
  3. گزارش روند فاکتور
  4. گزارش مقایسه فاکتور
  5. گزارش روند اهداف کاربر
  6. گزارش‌های برترین‌ها، روند کاربر و استفاده از نرم‌افزار

گزارش عملکرد فروش:

این گزارش به مدیران یک تصویر کلی از فرایندهای فروش شرکت در بازه زمانی مشخص ارائه می‌دهد. فروش‌های موفق، فروش‌های از دست رفته، تعداد و مبلغ‌های فروش و عملکرد هر کاربر در موفقیت یا شکست فرایند فروش در این گزارش منعکس می‌شود.

گزارش روند فرصت:

فرصت‌های فروش شرکت در این گزارش مشخص می‌شود. همچنین سهم هر کاربر-کارکنان دپارتمان فروش- در ایجاد فرصت‌های جدید، فروش موفق و ناموفق نمایان می‌گردد.

گزارش روند فاکتور:

روند صدور فاکتورهای شرکت در سال جاری و سال گذشته در این گزارش منعکس می‌شود. گزارش روند فاکتور بر اساس پارامترهایی چون: محصولات، مشتریان، کاربران و… تنظیم شده است.

گزارش مقایسه فاکتور:

میزان صدور فاکتور در سال جاری و سال پیشین را می‌توانید با کمک این گزارش مقایسه کنید.

گزارش روند اهداف کاربر:

در سی‌آرام شما می‌توانید برای هر کاربر-اعضای تیم فروش- اهداف مشخصی را تعیین کنید. در پایان زمان مشخص شده، این بخش نرم‌افزار به شما گزارش روند اهداف آن شخص را می‌دهد.

گزارش‌های برترین‌ها، روند کاربر و استفاده از نرم‌افزار:

این گزارش به مدیران کمک می‌کند تا برترین کارکنان خود را بشناسند. همچنین روند پیشرفت آنها را پیگیری نمایند و از میزان استفاده آنها از نرم‌افزار CRM اطلاع یابند.

خودکارسازی پیش‌بینی عملکرد فروش شرکت

یکی دیگر از مزایای سی آر ام قابلیت خودکارسازی پیش‌بینی عملکرد فروش شرکت است. گزارش عملکرد فروش به بیزینس‌ها قدرت پیش‌بینی معیارهای کلیدی مانند درآمد ماهانه و رشد سالانه را می‌دهد. این معیارها به مدیران در برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت یاری می‌رسانند. همچنین به آنها در گرفتن تصمیم‌های آگاهانه کمک می‌کند.

مزایای استفاده از نرم افزار CRM
خودکارسازی پیش‌بینی عملکرد فروش

سایر مزایای استفاده از نرم افزار سی آر ام

سایر مزایای سی آر ام برای کسب‌وکارها را می‌توان در قالب موارد زیر هم شرح داد:

  • درک بهتر مشتریان
  • اتخاذ تصمیم‌گیری‌های بهتر در زمینه ارائه خدمات به مشتریان
  • جذب مشتریان بیشتر
  • بهبود روند حفظ مشتریان
  • افزایش مشارکت و همکاری تیم خدمات مشتریان
  • سرعت بخشی به ارتباطات درون سازمانی
  • روشن شدن خط‌مشی آتی بیزینس‌ها

آنچه از مقاله مزایای استفاده از نرم افزار CRM آموختیم:

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یکی از استراتژی‌های موثر برای کسب‌وکارها است. این سیستم به حفظ و نگه‌داشت مشتری کمک می‌کند. مزایای CRM برای شرکت‌ها به حدی است که هزینه‌های خرید، اجرا و آموزش نرم‌افزار مذکور را به طور کامل پوشش می‌دهد. ازاین‌روی، بهره‌گیری از این نرم‌افزار در دنیای امروز به یک ضرورت برای موفقیت در فضای رقابتی کسب‌وکارها تبدیل شده است. در این مقاله از بلاگ زینسی به معرفی اصلی‌ترین مزایای استفاده از نرم افزار سی آر ام پرداختیم. چنانچه در این باره ابهام یا پرسشی دارید؛ برای ما کامنت بگذارید.

کارشناس‌های زینسی در اولین فرصت پاسخگوی شما هستند. اگر سابقه استفاده از نرم افزار CRM را دارید؛ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. نظرات شما به بهتر شدن مقالات ما کمک می‌کند.

سوالات پرتکرار:

مزایای CRM برای کسب‌وکارها چیست؟

استفاده از نرم‌افزار سی‌آرام به بیزینس‌ها کمک می‌کند تا عملکرد دپارتمان‌های فروش، بازاریابی و خدمات را بهینه کنند. بهینه شدن عملکرد این واحدها مزایای چون: درک بهتر مشتریان، اتخاذ تصمیم‌گیری‌های بهتر در زمینه ارائه خدمات به مشتریان، جذب مشتریان بیشتر، بهبود روند حفظ مشتریان و… برای کسب‌وکار ایجاد می‌کند.

نرم‌افزار CRM چه گزارش‌هایی را به مدیران بیزینس‌ها ارائه می‌دهند؟

این نرم‌افزار گزارش‌هایی چون عملکرد فروش، روند فرصت، روند فاکتور، مقایسه فاکتور، روند اهداف کاربر و… را به مدیران ارائه می‌دهند. این گزارش‌ها موجب افزایش قدرت پیش‌بینی و تحلیل صاحبان کسب‌وکار می‌شود.

منابع:

 

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. ممنون از مزایای نرم افزار CRM که نام بردین. یه سوال داشتم، نرم افزار سی آر ام میتونه امکان چت با مشتری رو فراهم کنه؟

  2. مزایای crm برای فروشگاه های اینترنتی چیه؟ اصلا مزیت داره برای این نوع شغل؟

  3. سلام دوست عزیز
    از مزایای CRM فروشگاه اینترنتی، ارتباط موثر با مشتریان. بررسی تاریخچه، پاسخدهی سریع میتوان نام برد

  4. مزایای نرم افزار CRM خیلییییی زیادددده به حدی که، به نظرم بدون این نرم افزار هیچ کسب و کاری نمیتونه پیشرفت رو تجربه کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا